Header


Toen we beslist hadden om er een jaar op uit te trekken hebben we alle manieren van reizen nog eens grondig overwogen. Ons eerste plan was om er, zoals altijd, met de rugzak op uit te trekken. Maar een jaar lang uit onze rugzak leven zagen we dan toch niet zo goed zitten... Dus dan misschien een jeep kopen in Zuid Amerika en daarmee rondtrekken? Dat idee leek ons al een heel stuk beter, maar toch nog niet optimaal... Waarom geen 4x4 expeditievrachtwagen kopen en daarmee vertrekken? Toen we de prijzen zagen leek het ons wel iets te hoog gegrepen. Maar eigen vervoer, een eigen bed, keuken, douche, ... zou toch allemaal heel handig zijn. Dus hebben we maar beslist om zelf onze vrachtwagen te bouwen. Hieronder kun je zien waar we zijn begonnen, en wat het uiteindelijk resultaat is.

When we have decided to take a sabbatical year to travel through South America, we also decided to build our own 4x4 expedition truck. Below you can see a few pictures of the construction of our truck.



De basis voor ons expeditievoertuig: Iveco Magirus 4x4 vrachtwagen van het Deense leger, 6 cylinder luchtgekoelde Magirus Deutz Motor, bouwjaar 1987 en slechts 12000 km op de teller.

We purchased our 4x4 Iveco Magirus truck in Germany. The truck was from the Danish army and had only 12000 kilometres.


De vrachtwagen werd door het leger gebruikt voor het transport van containers. Dus was het de snelste oplossing om een oude koelcontainer te kopen. Die past perfect, is meer dan voldoende geisoleerd en is veel sterker dan een normale opbouw voor een camper.

As our truck had standard container locks, we have decided to build our home inside an insulated container.




Om makkelijker te kunnen werken hebben we de container terug van de vrachtwagen gezet. Zo kunnen we overal aan en kunnen we rondrijden met de vrachtwagen terwijl we de container aan het inrichten zijn.

Removing the container from the back so that we could work separately on the truck and the container.

 


Alles grondig ontvet en opgeschuurd, hier en daar wat roest behandeld. Nu staat alles klaar om te spuiten. Na lang twijfelen hebben we ervoor gekozen om de truck in het blauw te spuiten.

The boring work is done, all grease, dirt and old layers of paint are gone. Now we can start spray-painting our truck in blue.

 



Alles afplakken en de cabine en het chassis spuiten.

Painting everything.


Al een heel ander zicht. De dieseltank hebben we niet meegespoten want die wordt nog vervangen door een grotere (600 liter).

The first result of our hard work. The army green is gone, except for a few details, like the fuel tank, which we will replace by a 600 litre tank.


De lege binnenkant van een 20 voet container. Na het tekenen van enkele tientallen plannen weten we eindelijk hoe we alles zullen indelen.

The inside of our reefer container. All we have to do now is build our bedroom, kitchen, bathroom, ... After redrawing the plans a dozen times we can get started.

 




Inzagen van de gaten voor ramen, deuren/luiken en voor ventilatie.

Cutting out the windows, doors and ventilation openings.


Voor de veiligheid hebben we ervoor gekozen om de moto onder ons bed te plaatsen en niet buiten aan de vrachtwagen te hangen. Op papier past de moto perfect in onze "garage"... toch maar even testen of dit in werkelijkheid ook zo is... ;-)

Putting our motorcycle under the bed to verify that it fits before we start fixing everything.



De buitenkant van de opbouw spuiten. Daarna kunnen we de ramen en deuren plaatsen.

Painting the outside of the container. Next step is to put in windows and doors.


De binneninrichting:

  • verhoogd bed met daaronder moto en bergruimte
  • keuken met gasfornuis, koelkast, diepvries en oven
  • badkamer met douche, toilet en lavabo
  • zithoek met tafel
  • en natuurlijk heel veel kasten
  • nutsvoorzieningen: waterleiding, gasleidingen, waterafvoer, batterijen, electriciteitsleidingen, schakelpanelen, omvormers, verlichting, ....

The interior:

  • bed with storage room underneath
  • complete kitchen
  • bathroom with shower, toilet and sink
  • dining corner with sofa
  • lots of storage room
  • utilities: water, electricity, gas, ...









Klaar om te vertrekken... De vrachtwagen is af en alles is ingeladen. Vandaag worden wij in Antwerpen verwacht om in te schepen.

Ready to go: the truck is finished, all our gear is inside and we are leaving for the port of Antwerp to sail to Buenos Aires.



line

Welcome | Expedition Truck | South America Trip | Special Thanks | Contact | HOME