Header

Rio Mayo to Futalefu

Carretera Austral

15/01
Vanuit Rio Mayo moeten we de piste op naar de grens richting Chile. Mooie ruwe heuvels en hier en daar een grote boerderij tussen wat bomen. Eerst de Argentijnse douane door en daarna op naar de Chileense... uiteindelijk na een uurtje was alle papierwerk in orde en konden we Chile binnenrijden. Onmiddellijk viel het ons op dat het landschap hier veel groener is. De wolken hebben het namelijk moeilijk om over de Cordilerra (Andersgebergte) te geraken, dus valt alle regen er hier allemaal uit. Maar wij hebben geluk en met een stralend zonnetje kunnen we genieten van de uitzichten op de bergen, meren en valleien. In de namiddag komen we aan in Coihaique en installeren ons op een camping. Het was weer heel wat maneuvreren om binnen te geraken en de enige plaats waar we konden staan was niet echt effen. De trap konden we al niet gebruiken, dus moesten we ons maar behelpen met een loopplank om in Bumper te geraken :-) Daarna trekken we nog even het stadje in: wat rondwandelen, was binnenbrengen en iets gaan eten.

16/01
Eerst wat internetten en daarna wandelen we naar het nationaal park dat gelegen is op een bergflank aan de andere kant van Coihaique. Mooi park, langs meren en met prachtige uitzichten op Coihaique in het dal en op de bergen met eeuwige sneeuw errond. ’s Avonds gaan we nog eens terug naar het stadje. Het bevalt ons wel want het is een gezellig bergstadje met een paar leuke terrasjes en dat kom je hier niet overal tegen.

17/01
We rijden door langs de Carretera Austral, een erg bekende route hier die door Chileens Patagonië loopt, we komen heel wat buitenlanders tegen die de Carretera per fiets doen... Daar zijn die toch een paar weken mee bezig, want er zijn toch een aantal bergjes die je over moet. De omgeving is super: groen, meren met superhelder water, overal watervalletjes langs de bergen en dit alles met een mooi zonnetje. Zeker dat laatste kan je hier niet voorspellen, maar wij hebben geluk! We stoppen af en toe eens langs de baan, om weer eens postkaart-fotos te maken...  Veel vroeger dan gepland stoppen we voor de nacht, want we komen langs een plaatsje waar je kan kamperen.... waarschijnlijk zal dit één van de mooiste kampeerplaatsjes van heel de reis zijn, dus hier konden we niet voorbijrijden: een meer met helder water, aan de overkant bergen, watervallen en eeuwige sneeuw... En wij kunnen gewoon aan de rand van het meer staan. Super!!

18/01
We nemen afscheid van deze schitterende plek en rijden door naar een volgende nationaal park: Quelat. Hier rijden we bijna van het ene park in het andere. We zien hier en daar al een hangende gletsjer op de toppen van de bergen. Na vele haarspeldbochten naar boven en beneden komen we aan een punt waar er wegenwerken zijn. Ze zijn hier aan de weg aan het werken om hem uiteindelijk te asfalteren, nu zijn ze in het stadium om de weg breder te maken. Met zware explosies ruimen ze hier de rotsen op. We moeten dus eventjes wachten vooraleer de weg weer vrijgemaakt is. Hier komen we toevallig ook Nederlanders tegen, dus doen we nog een klapke met hen. Na anderhalf uur kunnen we door. Het is wel even een beetje foefelen om langs de werken te geraken, maar het lukt Bumper.  Aan het park aangekomen maken we een aantal wandelingen, naar het meer en dan door de bossen naar de hangende gletsjer: Colgante. Het regent hier bijna elke dag (4000 mm per jaar), maar bij ons is het stralende zon, ongelooflijk... We komen ook een Argentijn tegen die hier al voor de 10 de keer was en het was de eerste keer dat hij de gletsjer kon zien... We kunnen kamperen in het park en daar maken we dan ook gretig gebruik van. De ganse nacht horen we het gekraak van de gletsjer... zalig!!!

19/01
Voor we terug vertrekken doen we nog een wandeling in het park en we rijden dan verder naar het volgende dorpje Puyuhuapi, zo een dertig kilometer verder. Het is een klein dorpje gelegen langs een meer en je hebt er ook thermische baden. In de namiddag gaan we naar één van zo’n thermen. Langs het meer, mooi zonnetje.... lekker lui genieten! ’s Avonds gaan we nog terug naar het dorpje en plaatsen ons langs het meer voor de nacht.

20/01
We hebben al veel geluk gehad met het weer, maar vandaag is het iets minder. Met veel bewolking rijden we verder op de Carretera Austral, we komen een aantal fietsers tegen en ook veel lifters. Jammer is het wel dat we geen extra zitplaatsje hebben in Bumper. Och ja, ze worden bijna altijd onmiddellijk door een volgende auto opgepikt. We rijden langs rivieren en komen telkens terug uit bij een ander meer, gelegen tussen indrukwekkende bergen. Allemaal hebben ze ook een schitterende kleur, net een zwembad. Van bewolking komt natuurlijk regen... Wij rijden verder berg op en af en komen terecht langs de Rio Futalefu, deze  wordt door heel veel kayakkers en rafters bevaren. We zien er inderdaad heel wat in actie, sommige zitten een beetje wankel in hun bootje, andere gaan dan weer vlotjes door de verschillende ‘rapids’ van de rivier. We komen aan in in het laatste Chileens dorpje voor de grens: Futalefu en we plaatsen ons langs het centrale plein. Weer hebben we een aantal aanbidders en we doen met een aantal een klapke en gaan dan nog iets kleins eten vooraleer we morgen terug Argentinië binnenrijden.

After more than two months in Argentina it was time to for us to cross the border into Chile. The border crossing was easy and as we know all the rules for bringing food by now they did not confiscate anything. We visited Coihaique and around and continued north along the Carretera Austral. The region that we crossed is wonderful, green valleys, rivers, lakes, snow-covered mountains and lots of glaciers… We were lucky with the weather… it rains almost all year here, but we only had one day of rain around Futalefu.

line

Welcome | Expedition Truck | South America Trip | Special Thanks | Contact | HOME