Header

Colonia to Chuy

Uruguay - Part 2

24/07
Volgende koude grijze morgen vertrekken we richting Montevideo. ’s Middags aangekomen proberen we eerst een veilige staanplaats te vinden, en zo komen we terecht naast een tankstation waar we massa’s plaats hebben net naast de zee. Ze zijn 24/24 open en ’s avonds komt er nog een bewaking bij dus we hoeven ons zeker geen zorgen te maken. We trekken de stad in. ’s Avonds hebben de fransen ook Montevideo bereikt en ze komen nu bij ons een glaasje drinken. Ze zijn nog maar net binnen en er wordt geklopt... Politie, of we even willen uitstappen... Maar niets ergs, integendeel. Het tankstation wordt ’s nachts bewaakt door een agent, en hij kwam ons gewoon vragen of we de camion iets verder wilden zetten zodat hij hem beter in de gaten kon houden. Wat een service, een heel verschil met die smeerlapkes in Argentinië die blijven zoeken tot ze je een boete kunnen geven! Na een paar flesjes wijn vertrekken de fransen naar hun hotel (hun verwarming is al een tijdje kapot en ze wilden vanacht toch eens warm slapen). We hebben nu al drie keer plechtig afscheid van hen genomen en besluiten dat nu dus niet meer te doen... We komen ze in één van onze volgende haltes toch wel terug tegen.

25/07
Met 3° maar gelukkig ook een stralend zonnetje besluiten we weer eens meer in het binnenland te rijden. Op een 120 kilometer van Montevideo komen we in een prachtige heuvelachtige omgeving terecht, we kamperen rond Minas net naast een heuveltop en doen er een goeie wandeling te velde, tussen schapen, koeien, paarden... Heel erg mooi, jammer dat het zo erg verlaten is, we beseffen meer en meer dat de winter toch een moeilijke periode is. Niet alleen het weer, dat dit jaar nu echt wel extreem koud is, maar ook dat er heel veel dingen gesloten zijn en dat we meestal  alleen zijn, zelfs de lokale bevolking blijft bij deze temperatuur liever binnen. Aan de ene kant wel leuk, maar het is toch ook wel plezant om af en toe eens andere reizigers tegen te komen.

26/07
’s Morgens rijden we naar het stadje Minas, een gezellig stadje waar het toevallig net markt is. In de namiddag besluiten we dan toch om terug richting de kust te rijden. We rijden terug langs prachtig open velden, en uiteindelijk komen we op een prachtige piste terecht. Over de heuvels, prachtige verzichten en met weer niemand op de baan, heel handig aangezien we de nodige steile hellingen en afdalingen tegenkomen. Dit is ideaal om de camion eens te testen, en hij doet het erg goed!!! Deze 60 kilometer waren echt adembenemend, we zetten zeker een aantal foto’s van op, maar zoals altijd, ge moest er bij geweest zijn om de juiste indruk te krijgen. Terug aan de kust vinden we ergens een camping in La Paloma een stadje aan de Atlantische kust van Uruguay waar we van plan zijn efkens te blijven..

27/07
Goed ingepakt tegen de koude wandelen we naar het stadje, we springen de toeristische dienst binnen, doen wat inkopen en kijken uit naar een ‘motorhersteller’ want we hebben problemen om die aan de praat te krijgen... We vinden iemand die de ganse dag open is en in de namiddag duwen we de motor naar daar. Terwijl hij de motor terug aan de praat krijgt, doen we ondertussen een klapke met een aantal andere klanten. Ze zijn allemaal erg geïnteresseerd, in de motor, blijkt dat die hier dubbel de prijs kost van in België, door de importtaxen.  Zogezegd door de accu wat bij te laden, krijgt hij de motor aan de praat, wij hebben onze twijfels of die nu wel echt gemaakt is, maar hij gaat dus springen we erop en doen er nog een goeie toer mee langs de kust.

28/07
Vandaag trekken we uit om nog een aantal dingen aan de camion af te werken. Vanaf nu heeft onze camion ook een naam. We hebben van veel andere reizigers gezien dat zij een naam bedacht hadden, en nu begrijpen we meer en meer waarom... eigenlijk zijn we hier een beetje met zijn drie op reis... en als we de foto’s bekijken staat onze camion er eigenlijk meer op dan wijzelf! Naar een naam moesten we niet lang zoeken, het is “Bumper” geworden, genoemd naar het eerste stuk dat hij verloren had.
In de namiddag willen we terug een toer doen met de motor, maar ja natuurlijk krijgen we hem weer niet aan de praat... we moeten hem opnieuw in gang duwen en dan kunnen we er toch opspringen. Dus uiteindelijk heeft die ‘garagist’ er niets aan gedaan en is er ons wel de toeristen-prijs voor aangerekend... :-(. We rijden er een tijdje mee rond en tanken ook versie benzine, misschien zit daar een deel van het probleem, of misschien is het enkel een kwestie van te roderen.... In de namiddag komen Valérie en Daniel ook terecht op onze camping en ’s avonds kunnen we terug samen om een flesje te kraken.

29/07
Met een prachtig ijszonnetje besluiten we om samen met de fransen een toer te doen met de motor, want wonder boven wonder, die start zonder problemen... Waarschijnlijk dus slechte benzine. Ons doel is het plaatsje Cabo Polonia, een 50-tal kilometer verder. In deze baai zouden we normaalgezien zeeleeuwen kunnen zien. Een uur later komen we bevroren aan bij de ingang waar we met een truck 8-tal kilometer door de duinen gebracht worden. Het primitief dorpje is er prachtig gelegen in een schitterende baai. We wandelen een eind verder in de hoop om er zeeleeuwen te zien, en op een heuvel liggen er wel honderd te zonnen.... Indrukwekkend, zeker omdat we hen van een aantal meter kunnen bewonderen. Zie verder voor foto’s. Alleen jammer dat we de stank van die beestjes niet konden meefotograferen :-). De rotsformaties creëren prachtige golfslagen. Rond de middag gaan we naar het restaurantje met een prachtig uitzicht op de baai, daar zien we nog wat dolfijnen en zeeleeuwen. Voor de eerste keer sinds we hier zijn is het echt aangenaam warm en we genieten dus volop op het terras. In de namiddag keren we terug en stoppen we nog in  La Pedrera, een rustig stadje, met weer een prachtige baai en grote golven. Dit was een dag om nog lang van na te genieten.

30/07
Nog een laatste dagje op de camping en samen met onze metgezellen spreken we af om een BBQ’tje te doen (aangemoedigd door het schoon weer van gisteren). Op alle campings staan er hier stenen BBQ’s en die willen we wel eens testen. Eerst naar een ‘Carniceria’ om ons vlees,  (is toch heel iets anders dan bij ons),  en dan op zoek naar een beetje deftige groenten, want in alle winkels hier verkopen ze meer rotte dingen dan wat anders. En dan genieten van een schitterend BBQ’tje, enkel het weer valt wat tegen. BBQ met de muts en dikke vest, het is eens wat anders...

31/07
Weer eens afscheid genomen van Valérie en Daniel, en we rijden richting noorden. Het is enorm mistig, dus van de uitgestrekte velden zien we niets. We stoppen langs een aantal kustdorpjes. Die zijn nu compleet verlaten. We zien een enkeling op de straat, maar voor de rest zijn het meestal huisjes die tijdens de zomermaanden verhuurd worden. Of ja huisjes... sommige zijn eigenlijk gewoon hutjes, gebouwd te midden de duinen, of net aan de zee... Allemaal erg idyllisch, de Atlantische kust van Uruguay is echt prachtig en zo weinig ontwikkeld. De mist trekt wat op, en langs de baan zien we enorm veel palmbomen, gewoon te midden de velden, een speciaal zicht. Uiteindelijk stoppen we in Santa Teresa, een groot natuurdomein. We doen er een goeie wandeling richting het fort, weer rond het fort zien we prachtige verzichten, van velden, bossen, koeien en anders niets.... Erg mooi met een avondzonnetje. We zoeken een afgelegen staanplaats net bij het strand om te overnachten.

01/08
We zijn nu al twee weken in Uruguay en vandaag zal het onze laatste dag zijn, morgen trekken we de grens over. We bezoeken eerst een groot meer, met heel veel vogels en moerassen. En rijden dan verder tot in Chuy net aan de grens met Brazilië. We bezoeken het fort San Miguel en hier worden we terug geconfronteerd met een stukje zuid-amerikaanse logica: het museum in het fort is vandaag gesloten, enkel open op vrijdag, zaterdag en zondag. Hoe wij dit weten? Ewel, in het kotje waar ze de tickets verkopen zit er iemand om dit te vertellen... Als die daar dan toch zit, zou die dan niet beter gewoon tickets verkopen en ons binnen laten??
Dan maar terug naar Chuy, in het midden van het stadje is er een grote avenue die de grens vormt tussen de twee landen. Aan de ene kant zijn er allemaal Braziliaanse winkels en de andere kant Uruguayaanse duty free shops. We spenderen onze laatse Uruguayaanse pesos want morgen hebben we die niet meer nodig... (toch wel gemakkelijk, die Euro bij ons) en zoeken nog een plaatsje om onze laatste nacht in Uruguay door te brengen. Als we terugkijken op deze twee weken kunnen we toch wel zeggen dat het een heel positieve ervaring was, niettegenstaande het koude weer hebben we er toch van genoten. We moeten zeker eens terugkomen als het hier zomer is zodat we dat ook eens kunnen meemaken!

From Colonia, we drove east to Montevideo. During our trip with the ship we had already stopped here and visited part of the city, so we decided to only stay for one day to explore the city a little more. Then on to Minas, little town in the hills. Beautiful surroundings, but too cold to stay long...
On the Atlantic coast, we stopped in La Paloma and stayed for a few days on the camping. We got the motor running and visited some places along the coast. One of them is Cabo Polonio a little beach village only accessible by 4x4 truck with a big colony of sea-lions. Very nice place, which we enjoyed very much (all the more as the weather was very nice).
On our way north, we stayed overnight in Parque Santa Teresa and Chuy. The Parque is nice to see and great to camp. The city of Chuy is just a border town with some tax free shopping as the main attraction.
The coast region here is very nice with some rough and untouched beaches, but winter time is not the ideal period for visiting ;-)

line

Welcome | Expedition Truck | South America Trip | Special Thanks | Contact | HOME